قدر گیجه (شب قدر)
 
ترکمن صحرا
اخبار روز ترکمن صحرا
 
شنبه 21 مرداد 1391برچسب:قدر گیجه (شب قدر) , :: 22:44 ::  نويسنده : بهزاد

یکی دیگر از رسومات این شب، آن است که از طرف خانواده‌ی داماد برای نوعروس یا دختری كه تازه نامزد شده، هدیه‌ای برده می‌شود. دختران تركمن در شب قدر كه به، قدر گیجه معروف است، چشم انتظار همسر آینده خود می مانند. آنها می دانند كه قرار است به مناسبت این شب عزیز هدیه ای از او بگیرند و اعتقاد دارند این هدیه خوش یمن است و برای زندگی بركت می آورد.
این هدیه در زبان محلی، «قدر ایمیش» نام دارد و نشانگر اهمیت و ارزش این شب نسبت سایر شب های سال است. تركمن ها در قاموس بومی و اعتقادی خود، این هدیه بردن برای نو عروس را خوش یمن و برای زندگی آن زوج، مبارك می دانند. چرا كه این شب، شب نزول قرآن است.

در این شب همچنین برخی از دختران جوان دسته‌جمعی در فضای باز، گرد هم می‌نشینند و تصنیفی بنام «لاله» را بصورت گروهی و با صدی بلند در دل شب می‌خوانند. نواختن «قوپوز» (زنبورک) توسط دختران نیز از دیگر مرسومات این شب است.
كودكان هم برای این شب زنده داری به یادماندنی سال، برنامه و رسوم خاصی دارند كه با شور و شوق اجرا می كنند؛ از جمله نوعی بازی محلی ست كه «آی ترك – گون ترك» نامیده می شود كه ریشه از ادبیات فولكلور مردم تركمن می گیرد. در این بازی براساس افسانه های تركمن، بچه ها در واقع به ماه و خورشید تشخص می بخشند. در این بازی، ماه ( آی) «دختر» و خورشید ( گون یا گونش) «پسر» است. و به این ترتیب است كه شب قدر در تقویم مردم تركمن ، به عنوان یك ضیافت پرشكوه برجستگی خاصی پیدا می كند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید خوشگلدکز
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ترکمن صحرا و آدرس torkemansahra.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 636
بازدید کل : 119027
تعداد مطالب : 100
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



<